fredag 22 augusti 2014

”Det tar sig!” sa amatörträdgårdsmästaren

DET BLEV EN kant av natursten runt den nygamla rabatten intill Glas­palatset. En rabatt som med tiden tydligen ökar i omfång. Det började rysligt anspråkslöst i juli ifjol, när jag blev tvungen att grä­va upp en liten, liten yta för att ha någonstans att sätta några små brä­ken­plan­tor jag fick av väninnan S. Ett gäng hostor hamnade där samtidigt.

Nåja, runt en månad senare fick jag ett nytt grävryck och utökade området att omfatta Glashusets hela ena långsida. Så har det sett ut ända tills nu, när utrymmesbehovet ännu en gång gjorde sig påmint.

Min trädgård är definitivt ingen mönsterträdgård på något som helst vis, så jag tycker att den här typen av kantning passar ypperligt in i den något bohemiska och oplanerade stil den har. Om man nu alls kan prata om ”stil”.


Krukhortensiorna är nu planterade där, liksom en minimal azalea och de två blekrosa morsdagsrosor jag haft växande i en av pallkragarna. De sistnämnda visade sig nu när jag tog upp dem att bestå av fler plantor per kruka, vilket jag inte lade märke till när jag grävde ner dem i våras. Den ena av plantorna var egentligen fyra stycken!

***

Under veckoslutet blir det eventuellt lite bageriverksamhet här i ”Ruck­let”. Jag har nämligen lovat mig själv att slå på stort och laga en riktigt smarrig citronmarängpaj de luxe när min romandebut, ”60+ och singel”, lånas som ljud- eller e-bok för 1.000:e gången. Ett enda lån till så är jag där :o)

4 kommentarer:

  1. Precis så blir mina rabatter också till! Inget genomtänkt och planerat i förväg... Därför får jag ofta flytta om och ta bort växter, när de inte trivs eller när de trivts FÖR bra! Men det är ju det som är det roliga!
    Önskar att jag kunde fira din tusende utlåning (GRATTIS!) med dig - jag älskar citronmarängpaj!
    Njut för mig också, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Planera i förväg är sannerligen inte min styrka! Åtminstone inte när det kommer till trädgården. "Hipp som happ" är nog mer med sanningen överensstämmande, skulle jag vilja hävda :o)

      Tack för gratulationen! Det har trodde jag verkligen inte när jag till slut kom mig för att göra e-bok och ljudbok av Solveig.

      Radera
  2. Klart att den har stil - en stil skapas väl om den får tillräckligt många anhängare, här har du en! Citronmarängpaj! Tur att vi har hela havet emellan oss, annars skulle du bara få en liten, liten bit själv. Grattis till de fina utlåningssiffrorna!
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så kan man kanske säga att stilen är att vara stillös ..? Att få till en vacker och inbjudande trädgård tar en evighet för den som inga pengar har. Men hur kul skulle det vara på en skala, att kunna anlita en trädgårsarkitekt för att därefter hyra en långtradare och med sin shoppinglista och Stora Plånboken ge sig iväg för att få till stånd alltihop på en gång? Inte särskilt kul alls, i mitt tycke.

      Utlåningssiffran är helt otrolig. Vem hade väl kunnat ana sig till detta, att en fullständigt okänd, debuterande tant i skären skulle få så många läsare av sin ytterst lättviktiga roman? Så tack för grattiset :o)

      Radera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!